Buka, temperature i OC potencijal
Kada na test dobijemo neku kartu koja na sebi ima ASUS DCII hlađenje, uvek očekujemo odlične overklok rezultate uz nizak nivo buke. Ovo je prvi model zasnovan na GK106 čipu sa kojim smo imali prilike da se detaljnije poigramo sa overklokom. Nvidia je sa Kepler arhitekturom uvela Boost clock i dinamični overklok koji se oslanja na TDP karte. Prethodnik, GK104 (GTX660Ti, GTX670, GTX680) je bio solidan overkloker i imao je mogućnost da se granica za TDP podigne za 20%. Sa GK106 smo očekivali upeglaniji čip, pošto je kasnije proizveden, i naravno manje zagrevanje, pošto je u pitanju manja verzija GK104 čipa. Naravno kada se pomene manje zagrevanje, pravom overklokeru prvo padne napamet veći overklok potencijal. Tako je i u našem slučaju bilo, samo što smo mi očekivali još malo više pošto je ovo ASUS DCII hlađenje koje se pokazalo kao, jedno od najboljih, fabričkih vazdušnih hlađenja.
Pravo iznenađenje je bilo kada smo videli da je sada moguće podići TDP limit samo 10%. Naravno, nije samo TDP problem, već je i činjenica da ne postoji mogućnost da se radni napon podigne preko 1,175V. Ovime je definitivno Nvidia stavila tačku na korisnost vodenog hlađena na grafičkim kartama. Obišli smo pola interneta kako bi našli neki način da zaobiđemo ovaj problem i naravno nismo uspeli. Probali smo overklok i ispostavilo se da mesta overkloku nema i da su dobijeni rezultati u nekim slučajevima i lošiji od fabričkih.
Standardna grejalica, Furmark, se pokazao kao loš izbor kada je GTX 660 u pitanju. Kako je ovo program koji nerealno opterećuje grafiku i diže TDP iznad realnih vrednosti, njegova upotrebljivost je bila ravna nuli. Naime kada se prekorači TDP granica, grafička karta krene da obara takt, koji je u nekim trenutcima padao i na 888MHz, što je veoma malo. Kao posledica toga je da smo ubacili Unigine Heaven 4, koji se jako dobro pokazao u praksi.
Interesantna činjenica što se tiče TDP-a je da njega podiže i takt memorije, pa će te morati da tražite balans između GPU i memorijskog takta. Pored memorije na podizanje TDP-a utiče ventilator. Do sada smo praktikovali da ventilator podignemo na 100% kako bi bilo moguće da se dobije što bolji rezultat. Ovo je interesantno pošto pored TDP limita postoji i temperaturni limit, koji obara takt kada GPU pređe temperaturu od 70 stepeni. Sa jedne strane imamo obaranje takta ako temperatura pređe 70 stepeni, a sa druge imamo obaranje takta zbog TDP-a, na koji utiče i brzina ventilatora. Moramo priznati da je ovo jako duhovita situacija.
Dobro je što smo na testu imali kartu sa hlađenjem ovog kalibra, pa nam ručno podešavanje ventilatora nije ni bilo potrebno. Pored toga što je nečujno ovo hlađenje se pokazalo kao ubitačna kombinacija sa TDP i temparaturnim limitom. Da je kojim slučajem na ovoj karti bio neki jeftini kuler, morali bi dosta da se igramo sa podešavanjima kako bi obezbedili najoptimalnije performanse.
Da je u pitanju odlično hlađenje, najbolje govori slika ispod na kojoj se vide temperature u idle režimu rada.
Temperatura od 28 stepeni je samo 4 stepena viša od ambijentalne i pri tome se ventilator okreće na samo 10%.
Kada se pokrene Heaven test, temperatura raste na 61 stepen dok je ventilator sada radi na 41%. Pri ovim uslovima ventilator je nečujan sa jedan metar udaljenosti.
Probali smo overklok i tu nas je dočekalo veliko iznenađenje. Maksimalni boost takt smo uspeli da podignemo za samo 30 MHz, dok je memorija „otišla“ za oko 75 MHz (efektivno 300).
Rezultat na prvi pogled jeste loš, ali zato temperature i „buka“ peglaju situaciju. 61 stepen uz samo 42 % što je gotovo identično kao i bez overkloka.
Probali smo i ponašanje karte kada se optereti sa nekim realnim opterećenjem. Za ovu deonicu, koristili smo Dirt Showdown. Bez obzira da li je bila na standardnim vrednostima ili je overklokovana, temperature i ventilator su se ponašali identično kao u Heaven testu.
Potpuno se slažemo sa vama da je 30MHz za GPU veoma mali rezultat, ali trebalo bi napomenuti da je referenti takt za GTX 660 980MHz, odnosno boost takt je 1084. Ako uzmemo tu činjenicu u obzir ovo i nije tako loše imajući u vidu da je Nvidia striktno propisala maksimalni napon, koji svi proizvođači moraju da poštuju, kao i TDP limit koji će obarati takt bez obzira da li vašu grafiku hladite vodom. Kako imamo uvid u ova ograničenja, pogled na situaciju se drastično menja. Naime, mi se do sada nismo susreli sa grafičkom kartom koja ima mogućnost overkloka za samo 30MHz. Ovo ukazuje na to da su ljudi u ASUS-u uradili odličan posao i iz svoje karte su izvukli, slobodno možemo reći maksimum.
Dodaj komentar