A10 5700 i A8 5600 priča
A10 5700 koji smo imali na testu se pokazao kao izuzetno „hladno“ rešenje. Bazni klok je nešto niži nego na A8 5600K, kao i nominalni radni napon. Iako je deklarisan na 100W, baš kao i A10 5800K, potrošnja je ipak primetno niža. Međutim, A10 5700 nije namenjen overklokingu. Kao što smo već pisali, overklokovanje Trinity APU-a putem povećavanja frekvencije BCLK-a nije baš izvodljivo. Vrlo brzo se pojavljuju problemi sa integrisanom grafikom, tako da je jedino praktično rešenje za overklok zaključanog APU-a jedino uz korišćenje diskretne grafičke karte, sa isključenim integrisanim APU-om.
Ukoliko vam je namena da APU koristite sa integrisanim GPU-om, što je ipak u većini slučajeva poenta kupovine ovakvog sistema, onda možete slobodno da zaboravite na overklok.
Sa druge strane A8 5600K nas je veoma pozitivno iznenadio. CPU performanse su bile bolje nego sa A10 5700, cena oko 20 evra niža, a GPU tek neznatno slabiji! U igrama se zaista ne oseća bitna razlika, izuzev u rezolucijama većim od 1,3 Mpix (većim od 1280×1024 ili 1440×900), kao i u sintetičkim testovima poput Unigine Heaven-a, koji intenzivno koristi hardver za teselaciju.
Što se tiče sveukupnih performansi, A8 5600K nudi grafičke performanse identične ili nešto bolje nego prva generacija FM1 APU-a sa oznakom A8 3870K. Procesorske performanse su takođe „tu negde“, a overklok potencijal je svakako veći kod Trinity APU-a, kako za GPU, tako i za CPU koji može lako da „nagura“ 4,5 GHz sa baznih 3,6, što iznosi 25% povećanja kloka. Da podsetimo, A8 3870K može da se pogura sa 3 na 3,5-3,6 GHz, a sve preko toga je prilično nestabilno, što iznosi „u vrh glave“ 20% povećanja. Ako poredimo GPU, Devastator u A8 5600K sadrži samo 256 radeon stream procesora, dok u starom A8 sa Llano jezgrom sadrži čak 400. Trik je u tome što noviji GPU koristi VLIW 4 arhitekturu, koja po „thread procesoru“ sadrži 4 multifunkcionalne ALU/FP jedinice, dok VLIW5 u Llano-u koristi 5 jedinica, od kojih su 4 FMA i zadužene za zahtevne i česte operacije sa pokretnim zarezom, dok je peta jedinica tzv. T-unit i uglavnom ne služi ničemu (osim ponekad za trigonometrijske operacije), i uglavnom zauzima solidan prostor. Efektivno SIMD endžin sadrži 16 thread procesora i 4 teksturne jedinice i kod VLIW5 i VLIW4. VLIW4 zahvaljujući fleksibilnijim AL/FP jedinicama zauzima manje prostora i radi na većim radnim učestalostima. Prema tome stari APU ima na papiru 400 SP, od čega je zaista korisno tek 320, a frekvencija im je svega 0,6 GHz, dok je kod A8 5600K frekvencija 0,76 GHz za 256 radeon „unit-a“.
Fill rate je nešto veći na A8 5600K, kako za teksture, tako i za piksele. Iako je 5600K „kraći“ za jedan SIMD endžin i 4 TMU jedinice, na kraju krajeva, zbog većeg kloka TMU performanse su praktično identične (24,24 Gtex/s vs 24 Gtex/s), dok je sirova snaga veća (oba GPU-a imaju 8 ROP-ova, ali VLIW4 radi na 760 MHz, pa je fill rate 6,1 Gpix/s, dok je kod Llanoa 4,8 Gpix/s).
Dakle, A8 5600K ne poseduje ni malo slab GPU, samo nešto niže FP performanse koje mogu da utiču na FPS u igrama gde je intenzivna upotreba tesalacije i shadera.
AMD je sa Trinity-jem obećao 29% veće CPU performanse u odnosu na Llano, kada je u pitanju mobilna platforma. Mikroarhitektura koja je upakovana u silicijumski čip površine 246 mm kvadratnih, bazirana je na Piledriver jezgrima, koja su evolutivni pomak u odnosu na Bulldozer, koji smo detaljno opisali prilikom predstavljanja prvih AMD FX procesora. Piledriver jeste „tjunirani“ Bulldozer, ali generalni utisak uopšte nije loš i možemo reći da se slika o ovoj mikroarhitekturi popravlja iz dana u dan, ali za sada je to ipak dosta daleko od Intelovih Core i5 Ivy Bridge procesora. S’ druge strane, GPU je značajno jači nego GT2 u Ivy Bridge-u, što važi i za slabiji A8 APU, a što se cenovnog ranga tiče, to su dve potpuno različite kategorije. A8 i A10 pripadaju cenovnom rangu Core i3 procesora baziranim na Sandy Bridge i Ivy Bridge jezgrima sa kojima u masi stvari mogu sasvim lepo da se nose.
Što se potrošnje tiče, A10 5700 je prilično hladan. CPU deo u proseku troši primetno manju količinu električne energije nego A10 5800K kojeg smo nedavno testirali, a potrošnja je u maksimalnom opterećenju praktično identična kao i na A8 3870. Što se tiče „Devastator“ GPU-a, integrisanog unutar A8 5600K i A10 5800K, u punom opterećenju i potrošnja oko 5% odnosno 10% veća, ali je znatno niža od 5800K, čiji GPU radi na 40 MHz višem kloku i verovatno na nešto višem naponu.
Sa druge strane razlike u potrošnji u odnosu na testirani 5800K mogu donekle da se pripišu i različitim matičnim pločama na kojima smo testirali ove APU-ove.
Dodaj komentar