Audio podsistem
ASUS Z97-A koristi Crystal Sound 2 implementaciju audio kodeka, kao i cela nova serija Z97 matičnih ploča, međutim u ASUS-u su odlučili da prištede malo na audio čipu, pa je umesto „preskupog“ ALC1150 ugrađen nešto „povoljniji“ ALC892. Glavna razlika nije toliko u reprodukciji koliko je u snimanju audio signala. ALC892 nema mogućnost da snima u 24-bitnoj rezoluciji, zbog čega je to istovremeno i glavni hendikep kada je u pitanju testiranje. Zbog 16-bitnog semplovanja, gubi se malo na dinamici, pa je stoga poređenje sa ALC1150 po pitanju SNR-a i dinamičkog opsega diskutabilno.
Frekvencijski odziv
Frekvencijski odziv nam govori kako se signal pojačava u zavisnosti od njegove frekvencije. U idealnom slučaju to pojačanje bi trebalo da bude konstantno tj. da ne zavisi od frekvencije. Ovaj slučaj je naravno fizički neostvarljiv, ali frekvencijski odziv će biti dobar ako su pojačanja takva da se kreću što bliže nuli (nula je naravno idealan slučaj, jer važi 0=log10(1) gde je „1“ pojačanje). U suprotnom će neke frekvencije signala biti previše/premalo pojačane tako da će određena komponenta na datoj frekvenciji biti preglasna, pa će prigušiti ostale ili će biti slabija i kao takva biti prigušena od strane ostalih. Obe situacije su nepovoljne tako da je dobar rezultat ostvaren samo ako su obe vrednosti što bliže nuli tj. apsolutna vrednost istih je što manja.
16 bit 44100Hz | 24 bit 44100Hz | 24 bit 96000Hz |
ASRock H97 Killer | Biostar HiFi Z97WE | ASRock Z97X Killer | ASUS Z97-A | ASUS Z97 Sabertooth Mark 2 | Gigabyte Z97X – SOC Force | ASUS Maximus VII Gene | ASUS Maximus VII Hero | ASUS Maximus VII Ranger | |
16 bit 44100 Hz | +0.29, +0.12 | +0.01, -0.04 | +0.06, -0.10 | +0.01, -0.04 | +0.02, -0.05 | +0.06, -0.08 | +0.02, -0.04 | +0.34, +0.28 | +0.21, +0.13 |
24 bit 44100 Hz | +0.29, +0.13 | -0.00, -0.06 | +0.06, -0.10 | -0.04, -0.09 | +0.02, -0.05 | +0.06, -0.08 | +0.16, +0.10 | +0.03, -0.03 | +0.21, +0.13 |
24 bit 96000 Hz | +0.26, +0.12 | -0.00, -0.06 | +0.04, -0.11 | -0.00, -0.12 | +0.02, -0.06 | +0.29, +0.17 | +0.03, -0.04 | +0.04, -0.04 | +0.03, -0.04 |
Rezultat frekvencijskog odziva je odličan.
Odnos signal/šum
Odnos signal/šum nam govori koliko je sam signal „jači“ u odnosu na šum. Idealan slučaj je da šuma nema tj. da je signal beskonačno puta jači od samog šuma. Ovo je fizički nemoguće ostvariti, a pošto se i ovaj podatak izražava takođe u decibelima veća vrednost znači bolji rezultat. U našem slučaju sve preko 75dB se može smatrati dobrim, a ako imate nešto bolje zvučnike onda sve preko 80dB, jer se ovaj faktor najlakše primećuje od svih. Obično integrisane zvučne karte imaju između 80 i 90dB, dok bi one diskretne zbog manjih smetnji okoline, kao i kvalitetnijih komponenti trebalo da imaju između 90 i 110dB. Sve iznad ovoga se može deklarisati kao vrhunski rezultat, imajući u vidu smetnje iz okoline isl.
16 bit 44100Hz | 24 bit 44100Hz | 24 bit 96000Hz |
Rezultat odnosa signala i šuma je determinisan u velikoj meri rezolucijom snimanja. Za relevantno poređenje obratićemo pažnju na tabelu u 16-bita 44 KHz, gde je Z97-A i dalje na začelju, ali je sasvim uporediv sa Maximus VII Gene, Hero i Ranger modelima.
Totalna harmonijska distorzija
Svaki periodičan signal sa nekom frekvencijom ponavljanja (osnovna frekvencija) se može predstavljati kao zbir „sinusoida“ različitih amplituda na frekvencijama koji su celobrojni umnošci osnovne frekvencije. Sigurno se pitate zašto sve ovo pričamo i kakve to veze ima sa kvalitetom zvučnog signala. Zamislite da smo podesili zvučnu kartu tako da nam njen izlaz daje idealan sinusoidni signal određene frekvencije (npr. 1 KHz), i tada ćemo imati samo taj signal na toj osnovnoj frekvenciji tj. ostali signali na drugim frekvencijama neće postojati tj. njihova amplituda će biti nula. Zbog nesavršenosti celog sistema signal neće biti idealno sinusoidan i samim tim javiće se odbirci na celobrojnim množiocima celobrojnih frekvencija (2 KHz, 3 KHz,…) koje naravno ne želimo. Upravo je THD faktor koji meri uticaj ostalih harmonika u odnosu na onaj na osnovnoj frekvenciji i on se izračunava pomoću formule:
Gde P predstavljaju snage signala na određenim harmonicima tj. P1 je snaga signala na osnovnom harmoniku i to je ono što očekujemo da dobijemo, dok su ostali P-ovi negativna posledica nesavršenosti sistema. Kao što se jasno vidi iz formule cilj nam je da zbir snaga na harmonicima različitim od osnovnog bude što manja što dalje znači da nam je cilj da THD faktor bude što bliži nuli. Nula je naravno idealan i neostvarljiv slučaj u praksi.
U našem testiranju se javlja i faktor THD+šum gde se sabira uticaj THD-a i šuma zajedno. On se dobija tako što se snagama signalima koji se ne nalaze na osnovnoj frekvenciji pridodaje i snaga šuma tako da se dobija sledeća formula:
Pošto se ova vrednost isto izražava u decibelima i pošto sada u ulozi smetnje osim šuma dolazi i THD faktor, samim tim će dobijena vrednost biti svakako manja po apsolutnoj vrednosti u dB nego kod odnosa signal/šum. U realnosti ovaj faktor je od izuzetne važnosti, jer sumira one najvažnije smetnje. Pošto je test signal frekvencije 1KHz tada se očekuje peak na skoro 0dB na toj frekvenciji, jer bi peak na 0dB bi bio idealan slučaj tj. tada ne bi postojala harmonijska distorzija.
16 bit 44100Hz | 24 bit 44100Hz | 24 bit 96000Hz |
Rezultat THD-a je može se reći ispod proseka, za šta je donekle „kriv“ stariji ALC892 audio kodek. Primećuje se izvesno poboljšanje u 24-bita 44KHz u odnosu na stariji Z87-A.
Intermodulaciona distorzija
Još jedan negativni efekat koji se javlja je intermodulaciona distorzija ili skraćeno IMD. Ovaj efekat se javlja u interakciji dva signala bliskih frekvencija proizvodeći signale koji izazivaju dodatne negativne efekte na ukupan signal. Cilj nam je da ovih efekata nema tj. idealan je slučaj kada je IMD faktor jednak nuli što je naravno fizički neostvarivo. U ovom slučaju je manja vrednost bolja.
U grafikonima koje daje RightMark Analyzer bolje su vrednosti koje su što dalje od nule tj. koje imaju veću apsolutnu vrednost, osim kod dve podešene frekvencije u testu (60Hz, kao i 7KHz). Dok je kao rezultat prikazan procenat IMD smetnji zajedno sa efektom šuma u odnosu na koristan signal. Samim time bolja vrednost je manji procenat.
16 bit 44100Hz | 24 bit 44100Hz | 24 bit 96000Hz |
Rezultat intermodularne distorzije takođe nije za pohvalu i ispod je onoga što nude ALC1150 bazirane integrisane audio karte.
Dinamički opseg
Čovekove uši mogu da registruju veliki opseg zvukova, od onih najtiših, recimo zvuk komarca, do recimo zvuka poletanja aviona. Razlika u energiji između ta dva zvuka je ogromna. Iz tog razloga zvučne kartice moraju da prekriju veliki opseg snaga signala, odnosno sve je tako podešeno da taj opseg bude približan ljudskom da bi sam zvuk bio što verniji. Ovaj opseg nam govori koliko je jača snaga signala sa najvećom snagom od onoga sa najmanjom mogućom snagom. I ovaj parametar se označava decibelima tako da je u našem slučaju bolje da dinamički opseg bude što veći tj. da nam dobijena vrednost bude što veća. Beskonačnost je idealan, ali neostvariv slučaj. Da bismo objasnili razliku snaga ako je npr. dinamički opseg jednak 80dB to znači da je snaga najjačeg signala koji zvučna može reprodukovati tačno 108 jača od snage najslabijeg signala koje zvučna može da reprodukuje. Što znači da najjači signal ima 100 miliona jaču snagu od najslabijeg.
RightMark audio analyzer na grafikonu ne prikazuje odnos najjači signal/najslabiji signal, već obrnuti tako da kao rezultat na grafiku očekujemo što veću negativnu vrednost tj. bolji je rezultat koji ima veću apsolutnu vrednost.
16 bit 44100Hz | 24 bit 44100Hz | 24 bit 96000Hz |
Opet ćemo obratiti pažnju na 16-bita 44 KHz da bi videli koliko je kvalitetno odrađena sama implementacija. Naravno, rezultati ne variraju previše u odnosu na Maximus VII seriju, ali je zaostatak zbog nemogućnosti 24 bitnog snimanja značajan u 24-bitnim modovima reprodukcije. Pretpostavka je da je izlaz sam po sebi solidan u poređenju sa skupljim modelima sa ALC1150 čipovima, ali se glavne razlike ne svode na dinamiku i SNR, već na intermodularnu distorziju i THD, koje smo malopre spominjali.
Prelazak stereo signala
Pri prenosu stereo signala može se desiti da se deo signala „prelije“ sa jednog kanala na drugi i obrnuto. Naravno, jasno je, da je ova pojava nepravilnost koja bi trebala da bude što manja tj. da deo signala koji prelazi bude što manji. Ako te pojave nema odnos korisnog signala i onog dela koji se „preliva“ jednak je beskonačnosti, a pošto se i ovaj odnos izražava u dB tada je idealna vrednost beskonačnost, dok je bolje da ista vrednost bude što veća.
I u ovom slučaju Rightmark audio analyzer izražava ovaj fenomen u obrnutom odnosu tako da je na grafikonu bolja manja vrednost, dok je za rezultat bolja veća vrednost.
16 bit 44100Hz | 24 bit 44100Hz | 24 bit 96000Hz |
Rezultat je solidan, ali za ALC892 kodek, bolji nego na Z87-A i primetno lošiji nego na ALC1150, ali u 24-bitnim modovima je zaostatak značajan, zbog nemogućnosti snimanja u 24-bitnoj rezoluciji.
Dodaj komentar