Dizajn
Od osnovne ideje sa lopaticama pod oštrim uglom nisu odstupili i ta ideja stoji iza cele “S” serije. Cilj dizajna je staviti manje lopatica pod oštrim uglom.
Manji broj lopatica automatski znači manje buke, jer jednostavno imate manje sudaranja sa vazduhom. Razlika između ventilatora iz “S”, “P” i “F” serije ventilatora su sledeće. “P” serija je označena kao “pressure”, dakle ventilatori sa velikim statičkim pritiskom. “F” serija je tipična po “focused flow” tehnologiji, dakle još veći statički pritisak zbog usmerenog toka vazduha. Iza slova “S” nemamo informacija šta stoji, ali njih izdvaja velik protok vazduha, sa manjim statičkim pristiskom. Baš zbog ove osobine su više efikasni za upotrebu kao ventilatori za kućište. Za kulere ili radijatore sa veoma gustim rebrima je uvek bolje odabrati neki ventilator sa većim statičkim pristiskom.
Noctua vam takođe može da pomogne pri odluci oko ventilatora, pročitajte više na ovom linku.
Čisto da uporedimo brojke, NF-F12 na 1200 obrtaja ima statički pritisak od 1,83mmH2O, a NF-S12A ima 1,19 mmH2O. Dosta velika brojčana razlika jel tako? Protok vazduha koji NF-F12 ostvaruje na 1200 obrtaja je 43,73CFM (74,3m³/h), dok NF-S12A ostvaruje 63,27CFM (107,5m³/h). Brojke govore same za sebe! Još da dodamo da NF-F12 na 1200 obrtaja proizvoditi 18,6dBA, a NF-S12A 17,8dBA buke.
Odavde Vam je već jasno čemu služi “S” serija i koje su prednosti njegovog dizajna. Ako vam performanse nekog kulera nisu toliko bitne, uvek ga možete opremiti sa nekim od NF-S12A ventilatora čime ćete imati malo tiši računar.
NF-S12A ventilatori imaju sedam lopatica, što je neki prosek, dok na tržištu često možete videti ventilatore i sa devet lopatica.
A sad da se bacimo malo i na nauku i prednosti nove “Anti-Stall Knobs” tehnologije. Problem koji lopatice pod oštrim uglom povlače za sobom je… pa vuku vazduh za sobom. Taj fenomen u fizici je poznat pod nazivom “separacija graničnog sloja” (flow separation). Najlakši način da opišemo ovaj efekat je uzmemo šleper koji za sobom pravi “rupu” u vazduhu, prostor sa nižim pritiskom. Ova “rupa” ima efekat sličan vakuum-u i povlači šleper nazad, tj. koči ga. To se dešava zato što je četvrtasta prikolica od kamiona veoma ne-aerodinamičan objekat. Da li ste se ikada zapitali zašto je zadnji deo od šlepera uvek prljav po kišnim danima? Baš zbog ovog fenomena, što se iza šlepera vrtloži vazduh i prljavština koja se podiže sa puta lepi za zadnji deo kamiona. Da bi stvari bile jasnije, pogledajte ovaj kratak video materijal.
Snimak pokazuje laminarno i turbulentno strujanje vazduha. Laminarno strujanje je poželjnije jer se ne stvaraju vrtloženja iza lopatica. Takođe je demonstrirana pojava vrtloženja u slučaju da su lopatice pod oštrim uglom jer se fluid prerano odvaja od lopatica. Generalno je puno vremena uloženo u istraživanje ovog fenomena i u aerodinamiku radi projektovanja predmeta koji lakše “klize” kroz fluid, ondosno vazduh. Poenta je bila da se naprave oblici koji će ove nepoželjne turbulencije ostaviti za sobom, tako da oni što manje utiču na kretanje predmeta kroz vazduh.
Svi su upoznati sa golf lopticom i njenim rupicama. Rupice na golf loptici razbijaju vazduh i ne dozvoljavaju stvaranje “rupe” sa manjim pritiskom iza sebe koja bi mu kočila let. Na primer, golf loptica bez rupica bi letala upola toliko daleko kao ona sa ubudljenjima.
Preuzeto sa www.grc.nasa.gov
Iznad se nalazi jednostavna animacija leta obične loptice (bez udubljenja kao na golf lopti) kroz vazduh. Jasno se vidi „prazan prostor“ iza loptice gde se vazduh vrtloži. Ovaj prostor sa negativim pritiskom povlači predmet u suprotnom smeru od kretanja i usporava ga.
Koja je onda uloga nove “Anti-Stall Knobs” tehnologije? Male izbočine na lopaticama od NF-S12A ventilatora služe da bi sprečile prerano rasipanje vazduha i time da smanje nepoželjna vrtloženja. Drugim rečima, “Anti-Stall Knobs” izbočine se trude da tok vazduha preko lopatica ostane laminaran. Ako vazduh sve vreme prati oblik lopatica i ako se separacija graničnog sloja desi dalje od donje ivice lopatica, onda nema ni usporavaljućeg vrtloženja iza lopatica. Vrtloženja zbog loše aerodinamike, tj. turbulentnog toka fluida stvaraju rupe sa negativnim pristiskom, slične onima koje se javljaju iza šlepera.
Ako ste obratili pažnju na pakovanje od novih ventilatora, mogli ste videti tehnički crtež i grafikon koji pokazuju prednosti novih ventilatora naspram NF-S12B modela. Kod rotora sa glatkim lopaticama, fluid se manje lepi za površinu i stvara se nepoželjni turbulentni tok. Grafički prikaz rotora sa izbočinama pokazuje kako vazduh lakše klizi preko vrhova lopatica.
Sa ostalim tehnologijama koje krase ove ventilatore ste se već upoznali u ranijim recenzijama Noctua ventilatora, ali mi ćemo ih opet ponoviti.
Standardnu “opremu” ovih ventilatora čini tzv. AAO ram, tehnologija koja je prvi put primenjena kod NF-F12 modela. Tehnologije koje objedinjuje AAO su fabrički montirani gumeni apsorberi na ćoškovima i stepenasto upušteni rubovi rama.
Stepenasti rubovi funkcionišu na principu rupica na golf loptici koje obezbeđuju bolji rotok vazduha, odnosno pomažu da ventilator sa “manje napora” vuče više vazduha.
U AAO tehnologiju još spadaju i mikro udubljenja na unutrašnjem delu rama koja pomažu u smanjenju buke i poboljšanju protoka vazduha i vazdušnog pritiska. Sve su to razne tehnologije koje se u pricipu namenjenje poboljšanju aerodinamičnosti. Podsetimo se, aerodinamika je nauka koja se bavi kretanjem vazduha u odnosu na čvrsta tela.
Ovi ventilatori imaju unapređene SSO ležajeve sa oznakom SSO2. Čaura od ležaja je od jednog komada mesinga koja je strugana CNC mašinom uz visok stepen preciznosti.
SSO2 je potpuno zatvoren sistem i ne dozvoljava sitnim česticama i prašini ulazak u ležaj, što će osigurati dug i neometan radni vek. Bitna stvar koju bi trebalo da znate kao vlasnik Noctua ventilatora je da SSO2 ležaj nije dizajniran tako da ga korisnik može rastaviti, zato nemojte ni pokušavati. Em nema potrebe, em u tom slučaju gubite garanciju od 6 godina što Noctua daje.
Dužina kablova je idealna kod sva tri ventilatora, samo 20cm i to će vam smanjiti haos sa kablovima, a po potretbi su tu i produžni kablovi od 30cm.
Kablovi su uredni i presvučeni su sa gustim sleeve-om.
NF-S12 PWM je opremljen posebnim PWM čipom koji pegla impulse signala i naspram PWM čip-a kod klasičnih ventilatora, nikada nećete iskusiti zvuk kliktanja i krčanja motora na jako niskim obrtajima.
Razlike između inicijalnog “S” modela i današnjeg NF-S12A ćemo veoma lako pokazati sa par fotografija. Trik sa kojim je NF-S12 uspeo da bude tih ventilator je što su mu lopatice malo skraćene.
Najviše turbulencije se stvara na vrhovima lopatica i između rama. Time što su lopatice skraćene, buka je isto umanjena, ali u isto vreme i protok koji su ovi ventilatori ostvarivali.
Zanimljivo je da stari model ima zaobljeno kućište od motora, što je poželjnije iz ugla aerodinamike, a novi NF-S12A koristi pravilan cilindar za skladištenje motora.
Stari NF-S12 na 1200 obrtaja je stvarao 17dBA buke, i uz to je imao protok od 47,67 CFM (81m³/h). Novi ventilator, NF-S12A na istom broju obrtaja proizvodi 17,8dBA, ali uz to ima protok od 63,27CFM (107,5m³/h).
Sa fotografija možete videti da su lopatice od NF-S12A ventilatora produžene i to je odgovorno za povećan protok, ali i za delić više buke.
Buka i performanse su izbalansiranje sa novim tehnologijama, koje kod NF-S12A za samo 0,8dBA više buke nude 25% veći protok vazduha.
Tehnologije koje su zaslužne za sve ovo su mikro udubljenja na unutrašnjem delu rama i stepenasto upušteni rubovi rama.
Na desnoj fotografiji možete videti novi ram sa AAO tehnologijama, a na levoj strani ram od NF-S12 ventilatora. Napredak i uloženi sati projektovanja su jasno vidljivi.
Dodaj komentar