Tehnički detalji
Dizajn lopatice
Mnogi ventilatori dimenzija 140x140x25mm pate od slabog statičkog pritiska što ih čini nepogodnim za korišćenje na procesorskim hladnjacima ili radijatorima „vodenih“ hlađenja zbog malog razmaka među aluminijumskim listovima. NF-P14 krasi visoko optimizovani dizajn sa devet lopatica, koji prati stope uspeha NF-P12 ventilatora (takođe dizajn sa devet lopatica), koji je fino optimizovan u domenu protoka vazduh, buke i zadovoljavajućeg statičkog pritiska. Ovo čidi NF-P14 ventilatorom koji je pogodan za upotrebu na procesorskim hladnjacima i radijatorima za rashlađivanje vode.
Zahvaljujući „Vortex-Control“ usecima koje smo prvi put sreli na NF-P12 ventilatoru, NF-P14 je veoma tih i nudi impresivan protok vazduha uz odličan statički pritisak. Dva „Vortex-Control“ useka na repu peraja čine da vazduh klizi niz usise i manje pritiska peraje na ivici čime se smanjuje turbulencija i gubitak brzine što obezbeđuje povećanu efikasnost kao i manju količinu proizvedene buke.
„Vortex-Control“ useci ne samo da omogućavaju brže sjedinjavanje talasa na repu lopatice, već ujedno čine huk koji se stvara prijatnijim za ljudsko uho. Zahvaljujući „Vortex-Control“ usecima vazdušna struja se deli na više manjih struja gde svaka stvara huk različitog tonaliteta. Buka kooju stvara strujanje vazduha je na ovaj način podeljena na širok frekventni opseg što rezultuje manje iritantnim zvukom.
Još jedna stvar koja poboljšava uticaj „Vortex-Control“ useka je smicanje i oblik istih koji varira u tri izvedbe. Preciznije rečeno prvo, drugo i treće peraje imaju različite useke pozicionirane malo smaknuto na sledećem peraju. Ovaj patern se ponavlja tri puta za redom pošto ventilator poseduje devet lopatica. Ovo obezbeđuje bolju psihoakustiku jer peraja stvaraju stvaraju različite tipove šuma što takođe poboljšava širi frekventni spektar buke koja je proizvedena. Ova tehnologija čini da huk ovog ventilatora veoma lako postane neprimetan usled buke koju stvaraju drugi pokretni delovi unutar računara.
Metalna ojačanja na NF-P14 ventilatoru
Na rotirajućem delu čiji je prečnim blizu 140mm neophodno je izbeći disbalans usled veće mase koja se okreće. U nastojanju da obezbedi najviši mogući stepen preciznosti u proizvodnji, minimalne tolerancije i odličnu dugoročnu stabilnosts Noctua NF-P14 poseduje veoma precizno (CNC izrada) obrađene mesingane delove koji učvršćuju središte motora i čauru ležaja.
SSO-ležaj
Ovo je naziv ležaja koji Noctua koristi za svoje ventilatore, a skraćenica je od „self-stabilising oil-pressure bearing (SSO-bearing)“.
Tempo pokretanja ose generiše pritisak na površini ulja koje je zaptiveno ležajem. Ovo izaziva porast polja dinamičkog pritiska koje centrira i stabilizuje osu i čauru ležaja. Iako uobičajeni fluidni ležajevi koriste pricipe hidrodinamičkog pritiska takođe, SSO ležaj je opremljen dodatnim magnetom koji pomaže samo-stabilizaciji ose rotora. Ovo omogućava brzo, preciznije i pouzdanije centriranje ose rotora i poboljšava dugoročnu stabilnost i tišinu ležaja. Kada ventilator startuje, polje dinamičkog pritiska fluidnog ležaja prvo mora da se izgradi, a to rezultuje inicijalnim kretanjem obrtnog tela ose, što se naziva i „gyro“ efekat. Ovo rezultuje povećanim abrazivnim habanjem dok se osa ne stabilizuje usled povećanja polja dinamičkog pritiska, što lagano može dovesti do povećanja buke i defekta ležaja vremenom. Zbog ovoga SSO ležaj poseduje ugrađen magnet čije polje garantuje neposrednu samo-stabilizaciju rotora i tako redukuje „gyro“ efekat. U prilog stabilizaciji tokom startovanja ventilatora magnet omogućava pravilno centriranje ose bez naprezanje čaure ležaja i otud naknadno redukovanje otpora ležaja, abrazivnog habanja i buke.
Poređenje SSO i standardnih kliznih (sleeve) i kugličnih (ball) ležajeva
Klizni i kuglični ležajevi dominiraju tržištem ventilatora i pored nedostataka. Iako standardni klizni ležajevi inicijalno proizvode malo buke većina ne zadovoljava dugoročnu stabilnost, što vodi do skraćenog životnog veka i povećanje buke usled dugoročnog rada. Sa druge strane kuglični ležajevi visoke klase zadovoljavaju dugoročnu stabilnost, ali proizvode više buke od samog starta. SSO ležaj ne samo da je tiši od standardnog kliznog ležaja već u dugovečnosti nadmašuje kuglične ležajeve visoke klase.
Smooth Commutation Drive (SCD)
Pored aerodinamičke i buke koju proizvode ležajevi prisutna je i tzv. „commutation“ ili drugačije „switching“ buka koja se javlja kod ventilatora sa DC motorom bez četkica. Pri svakoj promeni sa jednog navoja statora na drugi rotor dobija iznenadan moment puls dok se sledeći namotaj pali. Svaki od ovih moment pulseva izaziva sitnu deformaciju strukture ventilatora. Zavisno od broja obrtaja, obrtnog momenta i materijala od kog je ventilator izrađen ovo može rezultovati u primetnom povećanju buke.
Noctua-in SCD sistem obezbeđuje učestaliju promenu kako bi obezbedio blažu promenu između jezgara statora i na taj način simbolično doprineti celokupnom smanjenju buke ventilatora. Druga generacija ove tehnologije (SCD2) unapređuje glatkoću i redukje neznatnu buku u blizini motora.
Dodaj komentar