Tehnologija organskih dioda koje emituju svetlost (OLED) postala je dominantna u svetu premijum gejming monitora. Njihova duboka crna boja, širok kontrast, glatka rezolucija pokreta i brzi odziv na kontrole su na nivou koji nadmašuje čak i najbolje LCD panele.
Pošto su svi najnoviji OLED monitori u visokokvalitetnom segmentu, teško je napraviti razliku među njima osim po najsitnijim detaljima. Svi paneli koje sam testirao isporučili su izuzetnu tačnost slike, široke spektre boja i glatko, responzivno gejming iskustvo. Moj omiljeni podsegment su paneli od 240 Hz koji rade na QHD rezoluciji. To znači visoke brzine frejmova i odsustvo zamućenja pokreta.
Međutim, ako imate brzu grafičku karticu, jedan od najboljih ciljeva je 4K gejming monitor, a izbor je malo sužen. ASUS je gotovo uvek na čelu, a ova recenzija otkriva nešto novo u tom segmentu. ROG Swift PG32UCDP nije prvi 4K 240 Hz OLED koji se pojavio, ali je prvi sa opcijom od 480 Hz pri FHD rezoluciji. Da, dobro ste čuli; ako vam odgovara FHD rezolucija, osvežavaće se pri 480 Hz. Hajde da pogledamo.
PG32UCDP je ravan 16:9 32-inčni WOLED panel. Slovo W označava belu, što znači da nije u pitanju Quantum Dot displej. Međutim, spektar boja je i dalje veoma blizu pokrivanja 100% DCI-P3, tako da nema razloga za prigovore. Nedostatak QD tehnologije znači višu osvetljenost, koja prelazi 700 nita za prozor od 25% izmeren u HDR režimu. QD ekrani koje sam testirao obično imaju osvetljenost oko 450 nita u istom testu, tako da PG32UCDP ima izrazitu prednost u pogledu osvetljenosti.
Kao ROG Swift displej, PG32UCDP poseduje sve funkcije iz bogatog Asus arsenala. Sertifikovan je za preciznost boja sa odstupanjem manjim od 2dE, a na testovima je ostvario impresivne rezultate sa odstupanjem ispod 1dE i gotovo savršenim praćenjem gama krive. Nudi bogatu reprodukciju boja sa gotovo 100% pokrivenosti DCI-P3 spektra i preciznim sRGB režimom. Takođe, možete kontrolisati zatamnjenje pomoću opcije za konstantnu osvetljenost. HDR režim čak ima i dostupna podešavanja.
Gejmeri će uživati u kompletnom setu Asus GamePlus funkcija koje uključuju AI nišane, snajperski režim, noćnu viziju, brojač fps-a, tajmere i štopericu, kao i oznake za poravnanje. Međutim, prava zvezda je opcija pod nazivom Frame Rate Boost. Omogućavanjem ove opcije, rezolucija se menja na FHD (1920×1080) uz frekvenciju osvežavanja od 480 Hz. Brojevi koje sam zabeležio u ovom režimu su zaista neverovatni (detalje možete videti na drugoj strani). Sve ove funkcije možete kontrolisati praktičnim OSD džojstikom ili preuzeti aplikaciju Asus DisplayWidget Center za upravljanje sa Windows radne površine.
Fizički, PG32UCDP je premijum proizvod, sa jedinstvenim Asus stilom koji nazivaju „cyberpunk estetikom.“ Panel je ojačan debelom plastikom i metalom, a postolje je snažno i stabilno, sa potpunom ergonomijom. Na vrhu stuba nalazi se navoj za montažu veb-kamera i sličnih uređaja.
Povezivanje je kompletno sa DisplayPort 1.4, HDMI 2.1, USB-C i KVM funkcijama, uz tri dodatna USB porta. Takođe dobijate priključak za slušalice i S/PDIF optički audio izlaz, koji se povezuje sa eksternim audio sistemima za potpuno digitalni signal. Nema ugrađenih zvučnika, ali postoji uobičajeno sofisticirano ROG LED osvetljenje. Na poleđini se nalazi veliki logotip osvetljen LED diodama, a drugo svetlo projektuje logotipe na radnu površinu.
PG32UCDP teži da zauzme tron najnaprednijih OLED gejming monitora. Definitivno ima sve što bi bilo kome moglo zatrebati za gejming, bilo na rekreativnom ili takmičarskom nivou. Takođe je pogodan za produktivnost i profesionalnu upotrebu.
PG32UCDP dolazi u školjkastoj kartonskoj kutiji koja otkriva sadržaj zaštićen oblikovanom pulpom umesto lomljive pene. Postolje se pričvršćuje vijcima za stub, a zatim se pričvršćuje na panel. Primetićete električne kontakte koji dovode struju do LED projektora na bazi. Može se opremiti različitim sočivima koja prikazuju blago svetlo ili logotip. Torbica sa rajsferšlusom sadrži HDMI, USB-C, DisplayPort i USB kablove. Napajanje je eksterno, što sprečava pregrevanje panela, koji ima sopstveni specijalni hladnjak. Takođe dobijate adapter sa VESA nosačem od 100 mm i individualni list sa podacima o kalibraciji.
Gledajući PG32UCDP direktno, sve što vidite je panel sa tankim, ravnim okvirom i malim ROG logotipom osvetljenim na ispupčenju u donjem centru. Na poleđini se nalaze OSD džojstik i još dva dugmeta. Jedno služi za uključivanje i isključivanje napajanja, dok drugo menja režime između 240 i 480 Hz. Baza monitora ima osvetljenje duž svog oboda i projektor na dnu. Sočiva se lako mogu menjati zahvaljujući magnetskom pričvršćivanju. Sve ovo može se kontrolisati ili isključiti putem OSD-a. Dodatni LED efekti se nalaze na poleđini unutar velikog ROG logotipa napravljenog od tačkaste šare sa teksturiranom završnom obradom.
Komponentni ispupčenje nije previše debelo, ukupno 2,8 inča, sa panelom montiranim na metalnom okviru. Taj deo je debljine samo 4 mm. Postolje je izuzetno stabilno sa osnovom od livenog metala i čvrstim stubom. Ima nagib od 5/20 stepeni, zakretanje od 15 stepeni i podešavanje visine od 3,1 inč. Sve se pomera sa osećajem visokog kvaliteta i vrhunskog inženjeringa, veoma visokog standarda. Na vrhu je navoj za montažu dodatne opreme, kao što su veb-kamere, mikrofoni i slično.
Komponentni ispupčenje ima puno ventilacije na vrhu za specijalni hladnjak unutar njega. To osigurava nisko zagrevanje, što doprinosi dugom veku trajanja panela. Na dnu se nalazi bogato opremljen panel za ulaze. Ima dva HDMI 2.1 porta, jedan DisplayPort 1.4 sa Display Stream Compression (DSC) i USB-C za video sa snagom do 90 vati. KVM funkcija je podržana sa dodatnim USB portovima, jednim ulaznim i tri izlazna. Slušalice se mogu priključiti na 3,5 mm priključak, a digitalni zvuk može se strimovati iz S/PDIF optičkog porta.
OSD PG32UCDP monitora može se aktivirati centralnim džojstikom ili pristupiti putem Asus DisplayWidget Center aplikacije, koja imitira sistem menija. Na oba načina, OSD je prepun svih zamislivih opcija za podešavanje slike, gejming i pogodnosti.
Meni se pojavljuje na donjem centru ekrana. Možete ga premestiti po želji, ali sam primetio da je vrlo mali i teško čitljiv sa udaljenosti veće od dva metra. Mislio sam da bi trebalo da postoji opcija za povećanje, ali je nije bilo. Meni je podeljen na deset sekcija.
AI Assistant ima dinamičke opcije u zavisnosti od sadržaja na ekranu. Nišan menja boju kako bi održao kontrast sa pozadinom. Shadow Boost menja nisku gama vrednost kako bi tamne oblasti bile vidljivije. AI Sniper identifikuje udaljenu metu i automatski povećava centar ekrana poput snajperskog nišana. MOBA Map Helper locira mali radarski ekran u donjem uglu većine igara i ističe ga crvenom bojom.
U gejming meniju nalazi se potpuni niz GamePlus opcija sa ciljnim tačkama, snajperskim režimom, noćnom vizijom, tajmerima, štopericom, poravnanjem ekrana i brojačem frejmova. Takođe sadrži GameVisual, koji se odnosi na 10 režima slike. Racing je podrazumevani režim i ne zahteva prilagođavanje za gotovo savršenu sliku. sRGB Cal je koristan za kolor korekciju ako vam je potreban manji spektar boja.
Meni za sliku sadrži opciju Uniform Brightness, koja je podrazumevano isključena. Ako želite maksimalnu osvetljenost PG32UCDP monitora, ostavite je isključenom, ali ako više volite da ekran ne menja osvetljenost dok se sadržaj menja, uključite je. Ograničava vršni nivo bele boje na oko 250 nita. OLED Anti-Flicker sprečava artefakte koji ponekad prate promene frekvencije osvežavanja.
Meni za boje ima kompletan set kontrola za kalibraciju, uključujući sedam unapred podešenih temperatura boja, klizače za RGB i pet opcija za gamu. Takođe možete promeniti prostor boja između širokog spektra, DCI-P3 i sRGB. Preporučujem da ga ostavite na širokom spektru, jer PG32UCDP pokriva oko 97% DCI-P3 i ima odvojenu sRGB opciju među režimima slike.
Asus pruža nekoliko opcija za održavanje panela, uključujući čuvar ekrana, rutinu čišćenja piksela, pomeranje ekrana (pixel shift) i automatsko zatamnjenje logotipa koje smanjuje osvetljenost delova ekrana sa svetlim logotipima, poput kanalskih oznaka na TV prenosima. Informacije o upotrebi OLED-a pokrivaju radne sate i vreme od poslednjeg čišćenja piksela.
LED osvetljenje može se kontrolisati kroz Lighting Effect, a uz USB vezu i instaliran DisplayWidget Center, može se menjati zajedno sa promenama sadržaja. Ovo uključuje ROG logotip na poleđini i projektor u bazi.
Četiri pravca džojstika mogu se programirati za brzi pristup različitim funkcijama, kao i dodatni kontrolni taster pored njega. Taster je podrazumevano postavljen za uključivanje Frame Rate Boost režima za rad pri 480 Hz. U podešavanjima sistema, možete pronaći sve KVM opcije koje mogu koristiti USB-B ili USB-C kao glavnu tačku huba.
PG32UCDP je gotovo savršen odmah nakon raspakivanja u svom Racing režimu slike. Primetio sam samo manji problem sa gamom tokom testiranja, koji je rešen odabirom korisničke temperature boje i promenom samo plavog klizača, kako je prikazano ispod. Vrednosti osvetljenosti koje sam uključio pretpostavljaju da je opcija Constant Brightness isključena. Ovo je najbolja opcija za gejming i video, jer koristi pun kapacitet osvetljenosti za živopisnije istaknute detalje.
HDR sadržaj aktivira četiri dodatna režima slike. Najprecizniji je Display HDR 400 TrueBlack, ali je najsvetliji Console HDR. Razlike između njih pokazaću na petoj stranici. Ako želite da kontrolišete osvetljenost u HDR režimima, dostupna je opcija koja vam to omogućava.
Siguran sam da se pitate kako je igrati pri 480 Hz. Nisam uspeo da postignem tu brzinu sa svojom GeForce RTX 4090 karticom. Iako je PG32UCDP radio u FHD rezoluciji, broj frejmova dostizao je oko 380 fps. Međutim, to je bilo dovoljno da se oseti neverovatna razlika u odzivu. Bio sam toliko precizan u ciljanju da sam morao da se prilagodim. Čak mi se činilo da mi se vreme reakcije smanjilo, perceptivno naravno. Ako se bavite bilo kakvom vrstom takmičenja, toplo preporučujem da probate ovaj režim. Izuzetno je zanimljiv i zarazan.
Naravno, igranje na 240 fps pri 4K je prilično impresivno. Potrebna vam je snaga RTX 4090 ili ekvivalentne kartice. Iako je to skupa investicija, potpuno se isplati. Brz OLED u kombinaciji sa vrhunskim gejming sistemom je nešto što je teško proceniti. Jednom kada to probate, moraćete da ga imate.
Ako igrate pri nižim brzinama frejmova, ELMB je dobra alternativa za Adaptive-Sync. Omogućava ubacivanje crnih frejmova, slično treptanju pozadinskog osvetljenja na LCD ekranu. Poboljšava rezoluciju pokreta pri nižim frekvencijama osvežavanja. Potrebno je prebaciti na 120 Hz da biste ga aktivirali, što rezultira smanjenjem osvetljenosti od 40%. Ali ako ne možete da igrate na 240 fps, to je održiva opcija.
HDR je takođe bio fantastičan. PG32UCDP nudi referentni HDR režim pod nazivom Display HDR 400 TrueBlack. Odličan je za statične slike, ali za igranje ili gledanje video sadržaja preporučujem Console HDR zbog njegove mnogo veće osvetljenosti. Iako ovaj monitor nema dodatni volumen spektra boja kao QD ekrani, njegov HDR prikaz je zadivljujući. Svetli delovi ističu se sa stvarnom teksturom, gotovo da možete osetiti čipove na borbenom oklopu ili prljavštinu na padini. Video sam mnogo OLED monitora sa odličnim HDR-om, ali PG32UCDP je najbolji do sada.
Za svakodnevnu upotrebu, PG32UCDP je izuzetno fleksibilan. Sa KVM funkcijom, lako je prebacivati se između računara, konzole ili čak uređaja za strimovanje poput Apple TV-a. Ravan 16:9 format je idealan za radne zadatke, jer je prave veličine da prikaže dva dokumenta odjednom ili veliku tabelu bez potrebe za skrolovanjem. Isprobao sam Asus DisplayWidget Center aplikaciju i smatrao je vrlo korisnom za navigaciju kroz OSD. Nadoknađuje malu veličinu internog menija.
Zaključak: Ne mogu da kažem ništa negativno o PG32UCDP monitoru. Izvrstan je za sve vrste sadržaja i sve zamislive primene. Ima zadivljujuću sliku za SDR i HDR materijale i najbolju video obradu trenutno dostupnu. Fleksibilan je sa ELMB-om za sporije sisteme i 480 Hz za vrhunska takmičenja. Nema ništa što ne može da uradi odlično.