| Hardver | Hlađenja | Noctua NF-S12B FLX
Hlađenja

Noctua NF-S12B FLX


Tehnički detalji

 

U nastavku ćemo pričati o tehničkim detaljima koje je Noctua prikazala na zvaničnom sajtu. Većinu stvari ne možemo proveriti jer nemamo aparaturu koja to meže da izmeri, te moramo verovati zvaničnim informacijama. Naravno efikasnost i buku (subjektivno) ćemo utvrditi kasnije tokom testa), a  u nastavku slede detalji o motoru i lopaticama.

 

Dizajn lopatice

 

Dizajn lopatica na NF-S12B je kao što smo već pomenuli evoluirao od prvobitnog NF-S12 modela. Radi se o tzv. „Strate-Blade-Design“-u koji je imao odlično izbalansiran odnos protoka vazduha i buke koju proizvodi. Baziran na istim osnovama dizajn NF-S12B lopatica ima za cilj da poboljša pomenuti odnos protoka vazduha i proizvedene buke, a poboljšan je i pritisak koji ovaj ventilator može da postigne. Ova poboljšanja ostvarena su dodavanjem „Bevelled Blade“ vrhova na lopaticama, koji su prvi put viđeni na NF-B9 ventilatoru.

 

blade

 

Ova promena na vrhu je povećala „oštricu“ na vrhu lopatice što omogućava veći pritisak i protok vazduha. Povećanje peraja utiče i na povećanje buke, a Noctua je to izbegla jer je povećan samo napadni deo lopatice i dodavanjem „Bevelled Blade“-ova na vrhu lopatice. Ovi vrhovi takođe utiču i na redukovanje uticaja rotor-stator interakcije. Sve to zajedno donosi oko 10% poboljšanja u odnosu protok vazduha/buka i pritisak/buka.

 

airflow

 

pressure

 

nf_s12b_nf_s12_vs_flx

 

nf_s12b_nf_s12_vs_uln

 

SSO-ležaj

 

Ovo je naziv ležaja koji Noctua koristi za svoje ventilatore, a skraćenica je od „self-stabilising oil-pressure bearing (SSO-bearing)“.

Tempo pokretanja ose generiše pritisak na površini ulja koje je zaptiveno ležajem. Ovo izaziva porast polja dinamičkog pritiska koje centrira i stabilizuje osu i čauru ležaja. Iako uobičajeni fluidni ležajevi koriste pricipe hidrodinamičkog pritiska takođe, SSO ležaj je opremljen dodatnim magnetom koji pomaže samo-stabilizaciji ose rotora. Ovo omogućava brzo, preciznije i pouzdanije centriranje ose rotora i poboljšava dugoročnu stabilnost i tišinu ležaja. Kada ventilator startuje, polje dinamičkog pritiska fluidnog ležaja prvo mora da se izgradi, a to rezultuje inicijalnim kretanjem obrtnog tela ose, što se naziva i „gyro“ efekat. Ovo rezultuje povećanim abrazivnim habanjem dok se osa ne stabilizuje usled povećanja polja dinamičkog pritiska, što lagano može dovesti do povećanja buke i defekta ležaja vremenom. Zbog ovoga SSO ležaj poseduje ugrađen magnet čije polje garantuje neposrednu samo-stabilizaciju rotora i tako redukuje „gyro“ efekat. U prilog stabilizaciji tokom startovanja ventilatora magnet omogućava pravilno centriranje ose bez naprezanje čaure ležaja i otud naknadno redukovanje otpora ležaja, abrazivnog habanja i buke.

 

sso_bearing_stabilisation

 

Poređenje SSO i standardnih kliznih (sleeve) i kugličnih (ball) ležajeva

 

Klizni i kuglični ležajevi dominiraju tržištem ventilatora i pored nedostataka. Iako standardni klizni ležajevi inicijalno proizvode malo buke većina ne zadovoljava dugoročnu stabilnost, što vodi do skraćenog životnog veka i povećanje buke usled dugoročnog rada. Sa druge strane kuglični ležajevi visoke klase zadovoljavaju dugoročnu stabilnost, ali proizvode više buke od samog starta. SSO ležaj ne samo da je tiši od standardnog kliznog ležaja već u dugovečnosti nadmašuje kuglične ležajeve visoke klase.

 

sso_bearing_comparison

 

Smooth Commutation Drive (SCD)

 

Pored aerodinamičke i buke koju proizvode ležajevi  prisutna je i tzv. „commutation“  ili drugačije „switching“ buka koja se javlja kod ventilatora sa DC motorom bez četkica. Pri svakoj promeni sa jednog navoja statora na drugi rotor dobija iznenadan moment puls dok se sledeći namotaj pali. Svaki od ovih moment pulseva izaziva sitnu deformaciju strukture ventilatora. Zavisno od broja obrtaja, obrtnog momenta i materijala od kog je ventilator izrađen ovo može rezultovati u primetnom povećanju buke.

Noktua-in SCD sistem obezbeđuje učestaliju promenu kako bi obezbedio blažu promenu između jezgara statora i na taj način simbolično doprineti celokupnom smanjenju buke ventilatora. Druga generacija ove tehnologije (SCD2) unapređuje glatkoću i redukje neznatnu buku u blizini motora.