Uni
PCAXE Addicted
- Učlanjen(a)
- 31.08.2018.
- Poruka
- 2.469
- Rezultat reagovanja
- 984
Moja konfiguracija
PC / Laptop Name:
Lenovo ThinkPad X250 - i5 5300U/8GB/256GB EVO 860/6 Cell
Mice & keyboard:
Bloody V7M & Stock Thinkpad X250 Keyboard
OS & Browser:
Windows 10 + Microsoft Edge | ArcoLinux + i3 + Mozilla Firefox Quantum
Danas sam objavio tutorijal o prvom programu u C# programskom jeziku. Ukoliko taj niste pogledali, u polju foruma "Pretraga" unesite "xna-gwid" bez navodnika.
Šta ćemo danas obraditi?
Današnji tutorijal predstavlja DLC proširenje prethodnog tutorijala. Objasnićemo red računskih operacija, kao i brojne tipove podataka. Mada sutra ćemo detaljnije obraditi tipove podataka. Hajde da počnemo!
Brojni tipovi podataka
Za početak moramo razgraničiti koji tipovi podataka postoje i šta su oni.
Tip podatka predstavlja atribut koji programu govori na koji način želimo da ga koristi.
U C#-u postoji nekoliko tipova koje možemo koristiti.
Int (integer) jeste tip koji koristimo za skladištenje celobrojnih vrednosti koje su u rasponu od -2,147,483,648 do 2,147,483,647.
UInt jeste tip koji se slično kao i Int koristi za skladištenje celobrojnih vrednosti, ali u opsegu od 0 do 4,294,967,295. Prefiks U označava skup celih brojeva i nule.
Short jeste kraća verzija Int-a, te se koristi za vrednosti opsega -32,768 do 32,767.
UShort sličan je UInt-u ali je i njegov opseg skraćen i koristi se za vrednosti opsega 0 do 65,535.
Long jeste suprotan short-u i koristi se za skladištenje celobrojnih vrednosti opsega -9,223,372,036,854,775,808 do 9,223,372,036,854,775,807.
ULong takodje moramo pomenuti, a slično prethpdnim, ima opseg vrednosti od 0 do 18,446,744,073,709,551,615.
Byte nije često korišćen ali vredan pomena, sadrži opseg vrednosti od 0 do 255 i koristi se za recimo alate poput RGB spektra.
SByte jeste varijanta Byte-a koji sadrži i negativne vrednosti i ima opseg od -128 do 127.
Tajna : Često se nazivi Long, Int i Shor zamenjuju nazivima Int64, Int32 i Int16 redom
Naravno da nećemo poželeti samo celobrojne tipove u svom programu, pa ćemo koristiti i realne brojeve. Ovde su vredni pomena samo 3 koji se razlikuju po preciznosti:
Float je najneprecizniji od svih, te može skladištiti precizno do 7 decimala. Sadrži opseg vrednosti od ±1.5 x 10 ^ - 45 do ±3.4 x 10 ^ 38. Da bismo ga uspešno koristili, potrebno je dodati sufiks F iza vrednosti broja.
Double jeste precizniji od float-a i može precizno čuvati do 15 cifara iza decimalne tačke. Ima opseg vrednosti od ±5.0 × 10 ^ - 324 do ±1.7 × 10 ^ 308. Da bismo uspešno izvršili deklaraciju, potrebno je dodati sufiks D iza vrednosti.
Decimal je najprecizniji od ovih. Može precizno čuvati do 29 cifara iza decimalne tačke. Opseg vrednosti koje su poržane kreću se od ±1.0 x 10 ^ - 28 do ±7.9228 x 10 ^ 28. Neizostavan pri dodeljivanju vrednosti jeste sufiks M posle brojevne vrednosti.
Računske operacije
C# je moderan programski jezik koji podržava veliki broj matematičkih operacija, ali mi ćemo obraditi samo osnovne danas.
Sabiranje se označava znakom +
Oduzimanje se označava znakom -
Množenje se označava znakom *
Deljenje se označava znakom /
Traženje ostatka pri deljenju se označava znakom %
Važno je napomenuti da deljenje zaokružuje broj na nižu vrednost, te moramo uspostaviti algoritam radi zaolružicanja na više vrednosti. Ovo ćemo obraditi u nekoj od narednih lekcija, pošto trenutno ne posedujete potrebno znanje.
Program, kao i čovek čita operacine sleva na desno, a ukoliko je potrebno zagradama možemo naglasiti prvenstvo pri izračunavanju.
Uobičajeno prvenstvo imaju operacije množenja, traženja ostatka i deljenja, a zatim sabiranja i oduzimanja redom. Recimo odgovor primera :
Deklaracija, prisvajanje i inicijalizacija
Da bismo korisrili podatke, moramo izvršiti inicijalizaciju. Ova radnja dodeljuje tip i ime prostoru u memoriji, redom. Deklaracija može biti izvršena samo jednom. Primer :
Šta dalje?
Posle ovog tutorijala, bićete u stanju da kreirate jednostavan program koji može vršiti različite računske operacije nad promenljivama. Da biste utvrdili znanje, imam jedan domaći za vas :
Šta ćemo danas obraditi?
Današnji tutorijal predstavlja DLC proširenje prethodnog tutorijala. Objasnićemo red računskih operacija, kao i brojne tipove podataka. Mada sutra ćemo detaljnije obraditi tipove podataka. Hajde da počnemo!
Brojni tipovi podataka
Za početak moramo razgraničiti koji tipovi podataka postoje i šta su oni.
Tip podatka predstavlja atribut koji programu govori na koji način želimo da ga koristi.
U C#-u postoji nekoliko tipova koje možemo koristiti.
Int (integer) jeste tip koji koristimo za skladištenje celobrojnih vrednosti koje su u rasponu od -2,147,483,648 do 2,147,483,647.
UInt jeste tip koji se slično kao i Int koristi za skladištenje celobrojnih vrednosti, ali u opsegu od 0 do 4,294,967,295. Prefiks U označava skup celih brojeva i nule.
Short jeste kraća verzija Int-a, te se koristi za vrednosti opsega -32,768 do 32,767.
UShort sličan je UInt-u ali je i njegov opseg skraćen i koristi se za vrednosti opsega 0 do 65,535.
Long jeste suprotan short-u i koristi se za skladištenje celobrojnih vrednosti opsega -9,223,372,036,854,775,808 do 9,223,372,036,854,775,807.
ULong takodje moramo pomenuti, a slično prethpdnim, ima opseg vrednosti od 0 do 18,446,744,073,709,551,615.
Byte nije često korišćen ali vredan pomena, sadrži opseg vrednosti od 0 do 255 i koristi se za recimo alate poput RGB spektra.
SByte jeste varijanta Byte-a koji sadrži i negativne vrednosti i ima opseg od -128 do 127.
Tajna : Često se nazivi Long, Int i Shor zamenjuju nazivima Int64, Int32 i Int16 redom
Naravno da nećemo poželeti samo celobrojne tipove u svom programu, pa ćemo koristiti i realne brojeve. Ovde su vredni pomena samo 3 koji se razlikuju po preciznosti:
Float je najneprecizniji od svih, te može skladištiti precizno do 7 decimala. Sadrži opseg vrednosti od ±1.5 x 10 ^ - 45 do ±3.4 x 10 ^ 38. Da bismo ga uspešno koristili, potrebno je dodati sufiks F iza vrednosti broja.
Double jeste precizniji od float-a i može precizno čuvati do 15 cifara iza decimalne tačke. Ima opseg vrednosti od ±5.0 × 10 ^ - 324 do ±1.7 × 10 ^ 308. Da bismo uspešno izvršili deklaraciju, potrebno je dodati sufiks D iza vrednosti.
Decimal je najprecizniji od ovih. Može precizno čuvati do 29 cifara iza decimalne tačke. Opseg vrednosti koje su poržane kreću se od ±1.0 x 10 ^ - 28 do ±7.9228 x 10 ^ 28. Neizostavan pri dodeljivanju vrednosti jeste sufiks M posle brojevne vrednosti.
Računske operacije
C# je moderan programski jezik koji podržava veliki broj matematičkih operacija, ali mi ćemo obraditi samo osnovne danas.
Sabiranje se označava znakom +
Oduzimanje se označava znakom -
Množenje se označava znakom *
Deljenje se označava znakom /
Traženje ostatka pri deljenju se označava znakom %
Važno je napomenuti da deljenje zaokružuje broj na nižu vrednost, te moramo uspostaviti algoritam radi zaolružicanja na više vrednosti. Ovo ćemo obraditi u nekoj od narednih lekcija, pošto trenutno ne posedujete potrebno znanje.
Program, kao i čovek čita operacine sleva na desno, a ukoliko je potrebno zagradama možemo naglasiti prvenstvo pri izračunavanju.
Uobičajeno prvenstvo imaju operacije množenja, traženja ostatka i deljenja, a zatim sabiranja i oduzimanja redom. Recimo odgovor primera :
Savet : Ne možete da vršite računske operacije nad promenljivama različitog tipa5*7-4/2%2=35-2%2=35-0=35
Deklaracija, prisvajanje i inicijalizacija
Da bismo korisrili podatke, moramo izvršiti inicijalizaciju. Ova radnja dodeljuje tip i ime prostoru u memoriji, redom. Deklaracija može biti izvršena samo jednom. Primer :
Inicijalizacija, pri deklaraciji dodeljuje vrednost tipu odredjenog imena. Primer :int ime;
Prisvajanje jeste dodeljivanje vrednosti inicijalizovanom tipu. Dakle prethodno moramo izvršiti inicijalizaciju. Primer :int ime = 5;
Možemo više puta izvršiti ovu radnju i vrednost će biti jednaka onoj koja je poslenja dodeljena. Primer :int ime;
ime = 5;
U ovom peimeru, vrednost imena je promenjena iz 5 u 2.int ime;
ime = 5;
ime = 2;
Šta dalje?
Posle ovog tutorijala, bićete u stanju da kreirate jednostavan program koji može vršiti različite računske operacije nad promenljivama. Da biste utvrdili znanje, imam jedan domaći za vas :
Srećno kucanje! Šta god vam nije jasno, pitajte u komentaruNapisati program koji vrši inicijalizaciju 2 decimalne vrednosti istog tipa. Zatim u novim linijama koda dodeliti jednu vrednost svakoj promenljivoj. U metodi Main u novim linijama ispisati rezultate 2 računske operacije po izboru.
Pomoć : Console.WriteLine (ime + ime);
Kada dodajete promenljive u WriteLine metodu, ne navodite ih pod znacima navoda.