• Apgrejdovali smo forum na XenForo 2.1.1, ukoliko imate predloga vezanih za izgled ili funkcionalnost foruma, ili ukoliko naletite na neki problem, javite nam OVDE

    DEFINISALI SMO PRAVILA FORUMA. Pročitajte ih, pojaviće se automatski kada krenete da čitate nešto!

XNA Programiranje Igara | Dodatak 2.1 | Brojevi <3

Uni

PCAXE Addicted
Učlanjen(a)
31.08.2018.
Poruka
2.469
Rezultat reagovanja
984
Moja konfiguracija
PC / Laptop Name:
Lenovo ThinkPad X250 - i5 5300U/8GB/256GB EVO 860/6 Cell
Mice & keyboard:
Bloody V7M & Stock Thinkpad X250 Keyboard
OS & Browser:
Windows 10 + Microsoft Edge | ArcoLinux + i3 + Mozilla Firefox Quantum
Danas sam objavio tutorijal o prvom programu u C# programskom jeziku. Ukoliko taj niste pogledali, u polju foruma "Pretraga" unesite "xna-gwid" bez navodnika.

Šta ćemo danas obraditi?
Današnji tutorijal predstavlja DLC proširenje prethodnog tutorijala. Objasnićemo red računskih operacija, kao i brojne tipove podataka. Mada sutra ćemo detaljnije obraditi tipove podataka. Hajde da počnemo!

Brojni tipovi podataka
Za početak moramo razgraničiti koji tipovi podataka postoje i šta su oni.
Tip podatka predstavlja atribut koji programu govori na koji način želimo da ga koristi.
U C#-u postoji nekoliko tipova koje možemo koristiti.

Int (integer) jeste tip koji koristimo za skladištenje celobrojnih vrednosti koje su u rasponu od -2,147,483,648 do 2,147,483,647.

UInt jeste tip koji se slično kao i Int koristi za skladištenje celobrojnih vrednosti, ali u opsegu od 0 do 4,294,967,295. Prefiks U označava skup celih brojeva i nule.

Short jeste kraća verzija Int-a, te se koristi za vrednosti opsega -32,768 do 32,767.

UShort sličan je UInt-u ali je i njegov opseg skraćen i koristi se za vrednosti opsega 0 do 65,535.

Long jeste suprotan short-u i koristi se za skladištenje celobrojnih vrednosti opsega -9,223,372,036,854,775,808 do 9,223,372,036,854,775,807.

ULong takodje moramo pomenuti, a slično prethpdnim, ima opseg vrednosti od 0 do 18,446,744,073,709,551,615.

Byte nije često korišćen ali vredan pomena, sadrži opseg vrednosti od 0 do 255 i koristi se za recimo alate poput RGB spektra.

SByte jeste varijanta Byte-a koji sadrži i negativne vrednosti i ima opseg od -128 do 127.

Tajna : Često se nazivi Long, Int i Shor zamenjuju nazivima Int64, Int32 i Int16 redom :)

Naravno da nećemo poželeti samo celobrojne tipove u svom programu, pa ćemo koristiti i realne brojeve. Ovde su vredni pomena samo 3 koji se razlikuju po preciznosti:

Float je najneprecizniji od svih, te može skladištiti precizno do 7 decimala. Sadrži opseg vrednosti od ±1.5 x 10 ^ - 45 do ±3.4 x 10 ^ 38. Da bismo ga uspešno koristili, potrebno je dodati sufiks F iza vrednosti broja.

Double jeste precizniji od float-a i može precizno čuvati do 15 cifara iza decimalne tačke. Ima opseg vrednosti od ±5.0 × 10 ^ - 324 do ±1.7 × 10 ^ 308. Da bismo uspešno izvršili deklaraciju, potrebno je dodati sufiks D iza vrednosti.

Decimal je najprecizniji od ovih. Može precizno čuvati do 29 cifara iza decimalne tačke. Opseg vrednosti koje su poržane kreću se od ±1.0 x 10 ^ - 28 do ±7.9228 x 10 ^ 28. Neizostavan pri dodeljivanju vrednosti jeste sufiks M posle brojevne vrednosti.

Računske operacije
C# je moderan programski jezik koji podržava veliki broj matematičkih operacija, ali mi ćemo obraditi samo osnovne danas.

Sabiranje se označava znakom +
Oduzimanje se označava znakom -
Množenje se označava znakom *
Deljenje se označava znakom /
Traženje ostatka pri deljenju se označava znakom %

Važno je napomenuti da deljenje zaokružuje broj na nižu vrednost, te moramo uspostaviti algoritam radi zaolružicanja na više vrednosti. Ovo ćemo obraditi u nekoj od narednih lekcija, pošto trenutno ne posedujete potrebno znanje.

Program, kao i čovek čita operacine sleva na desno, a ukoliko je potrebno zagradama možemo naglasiti prvenstvo pri izračunavanju.

Uobičajeno prvenstvo imaju operacije množenja, traženja ostatka i deljenja, a zatim sabiranja i oduzimanja redom. Recimo odgovor primera :
5*7-4/2%2=35-2%2=35-0=35
Savet : Ne možete da vršite računske operacije nad promenljivama različitog tipa

Deklaracija, prisvajanje i inicijalizacija
Da bismo korisrili podatke, moramo izvršiti inicijalizaciju. Ova radnja dodeljuje tip i ime prostoru u memoriji, redom. Deklaracija može biti izvršena samo jednom. Primer :
Inicijalizacija, pri deklaraciji dodeljuje vrednost tipu odredjenog imena. Primer :
Prisvajanje jeste dodeljivanje vrednosti inicijalizovanom tipu. Dakle prethodno moramo izvršiti inicijalizaciju. Primer :
int ime;
ime = 5;
Možemo više puta izvršiti ovu radnju i vrednost će biti jednaka onoj koja je poslenja dodeljena. Primer :
int ime;
ime = 5;
ime = 2;
U ovom peimeru, vrednost imena je promenjena iz 5 u 2.

Šta dalje?
Posle ovog tutorijala, bićete u stanju da kreirate jednostavan program koji može vršiti različite računske operacije nad promenljivama. Da biste utvrdili znanje, imam jedan domaći za vas :
Napisati program koji vrši inicijalizaciju 2 decimalne vrednosti istog tipa. Zatim u novim linijama koda dodeliti jednu vrednost svakoj promenljivoj. U metodi Main u novim linijama ispisati rezultate 2 računske operacije po izboru.

Pomoć : Console.WriteLine (ime + ime);

Kada dodajete promenljive u WriteLine metodu, ne navodite ih pod znacima navoda.
Srećno kucanje! Šta god vam nije jasno, pitajte u komentaru :)
 
Vrh